CARVING - fakty i mity

Ze wszystkich znanych dyscyplin sportu, narciarstwo zrobiło wyjątkową karierę w ostatnich kilkudziesięciu latach. Jeszcze na początku  XX wieku dostępne tylko nielicznym fanatykom, teraz stało się najpopularniejszą formą wypoczynku dla około 380 milionów ludzi na świecie. Wielu z nas pierwsze kroki narciarskie stawiało na wąskich i długich nartach jeżdżąc po nieprzygotowanych stokach pełnych muld i garbów. Jednakże w życiu wszystko się zmienia, ulega doskonaleniu, to samo stało się z narciarstwem zjazdowym, w którym dokonała się "rewolucja" (śmiem jednak twierdzić, że jest to ewolucja). Została ona spowodowana coraz lepszym, przygotowaniem stoków, doskonalszymi wyciągami, modą na wyłamywanie się z "regulaminowego", czytaj programowego nauczania jazdy na nartach. Największy jednak wpływ na współczesne narciarstwo miała zmiana konstrukcji sprzętu narciarskiego. Narty te są mocniej taliowane, krótsze i lżejsze od tradycyjnych pozwalają na prowadzenie ich po wybranym łuku, jest to tzw., faza sterowania nartą. Idea nart taliowanych nie jest odkryciem ostatnich lat, już Sandre Norheim w 1866 roku uważany za ojca nowoczesnego narciarstwa, czy też Mathias Zdarski w 1896 roku dokładnie opisali budowę narty taliowanej i jej zachowanie się w skręcie. Niestety nie było wtedy jeszcze odpowiednich materiałów do budowy tak mocno taliowanej narty "carvingowej". Carving - (ang.) oznacza dosłownie "cięcie" lub "rzeźbienie". W raz ze zmianą taliowania nart, zmieniła się technika jazdy. Dzisiaj rozróżniamy dwie techniki jazdy na nartach: klasyczną - kiedy narciarz przemieszcza się śladem ślizgowym regulując promień skrętu i prędkość jazdy niewielkimi ześlizgami (kierowcy nazywają taką jazdę - poślizgiem kontrolowanym), oraz technikę ciętą kiedy przez cały luk (faza sterowania) narciarz porusza się wyłącznie na krawędziach nart regulują promień skrętu i prędkość ustawieniem obciążonej nartach na krawędziach. Technika jazdy na  nartach bardzo taliowanych wymaga jednak bezwzględnego opanowania techniki ślizgowej. Chodzi tu przede wszystkim o bezpieczeństwo nasze i innych użytkowników stoków. Prawdą jest, że krótsze taliowane narty pomagają istotnie w stawianiu pierwszych kroków narciarskich, zdecydowanie łatwiejsze jest też sterowanie -prowadzenie nart po łuku śladem ciętym. Mitem jest, że narty te same skręcają, że od początku nauki można jeździć skrętem ciętym, tylko co zrobić gdy na naszej trasie pojawi się nagle przeszkoda, jak ją ominąć gdy narty jadą jak "po szynach tramwajowych" - kto nam przełoży zwrotnicę?.
Obecnie produkowane są tylko narty taliowane, podzielono je na klasy przeznaczone dla różnych grup zaawansowania narciarskiego, od początkujących po bardzo dobrze jeżdżących, szukających mocnych wrażeń narciarzy. Podstawowe klasy nart taliowanych to: allround carver - uniwersalne narty o promieniu 13 - 18 m, przeznaczone dla narciarzy o średnich i wyższych umiejętnościach jeżdżących techniką ślizgową wykorzystujących elementy techniki ciętej (auto klasy B ale ze wspomaganiem kierownicy i ABS). Slalom carver narty o mocnym taliowaniu (10 - 14 m promień skrętu) przeznaczone dla bardzo dobrze jeżdżących narciarzy mających zacięcie zawodnicze. Crosscarver - narty przeznaczone do jazdy poza trasami, oraz wiele innych modeli. Chcąc kupić dla siebie odpowiednie nart róbmy to w renomowanych sklepach, gdzie będziemy mogli przeczytać w katalogach informacje o interesujących nas modelach, gdzie sprzedawca powie nam dla kogo jest dana narta i jakie ma właściwości jezdne. Wraz z pojawieniem się nowej generacji nart powstała nowa konkurencja narciarska - slalom carvingowy. Już od kilku lat odbywają się Carvingowe Mistrzostwa Polski, Carvingowy Puchar Polski, a także Puchar Świata.

 
 



Copyright 2006 © LE-SKI.pl | biuro@le-ski.pl