NARTY

Obecnie w sklepach narciarskich spotkać można już tylko narty 'carvingowe'. Nigdzie na świecie nie produkuje się już prostych nart zjazdowych. Nartę współczeną wyróżnia to od tradycyjnych, że posiada wąski środek i szersze: dziób oraz piętkę. To tzw. taliowanie. Patrząc na nartę z góry widać dokładnie te wycięcia. Dzięki temu ustawiając nartę na krawędź i obciążajac ją - zaczynamy skręcać. Narty tradycyjne nie mają tak widocznej talii, są niemalże proste. Narty 'carvingowe' bardzo dobrze trzymają się podłoża, jazda staje się bardziej efektywna i dostarcza narciarzowi niesamowitych przeżyć!
Jak je zatem dobrać? Zacznijmy od dzieci. One swoją przygodę narciarską mogą zacząć już w wieku 3 lat! Dla nich polecamy najkrótsze narty (oczywiście taliowane) jakie znajdują się na rynku (takie w kwiatuszki, słoniki albo z pszczółką Mają :) Dla starszych dzieci najlepszym rozwiązaniem będą narty z grupy 'Junior' (większość znanych producentów nart ma takie w swojej ofercie). Długość: dla dzieci początkujących 10 cm krótsze od wzrostu, dla dzieci jeżdżących można dobrać nieco dłuższe, ale nie przekraczające ich wzrostu. Początkujące kobiety powinny dobrać sobie narty 10-15 cm krótsze od wzrostu z grupy Lady lub Allround (narty z tych grup są miękkie, łatwe w prowadzeniu - przeznaczone dla osób początkujących i jeżdżących rekreacyjnie). Początkującym mężczyznom polecamy narty 10-15 cm krótsze od wzrostu z grupy Allround.

BUTY

Buty powinny być przede wszystkim wygodne. Tak to podstawa. Kiedy idziemy do sklepu po nowe buty - załóżmy skarpety narciarskie (tylko nie żadne grube wełniaki!). But narciarski nie powinien być w żadnym wypadku za duży...!!! Wiele osób kupuje buty o numer większe (szczególnie dotyczy to dzieci) - tak, żeby wystarczyły na kilka sezonów - to błąd...! W za dużych butach jazda jest zupełnie nie efektywna, nauka jazdy staje się trudniejsza i dłuższa, co może prowadzić do zniechęcenia i rezygnacji z tak wspaniałego sportu, jakim jest narciarstwo! Dopasowanie buta jest bardzo ważne, bo to poprzez jego skorupę nasza noga steruje nartą. Więc gdy pojawi się choć mały luz, kontakt nogi z nartą znacznie się zaciera. Dlatego but powinien być idealnie dopasowany do naszej stopy. Ważną rzeczą są także klamry. To dzięki nim regulacja, dopasowanie buta do nogi jest bardziej precyzyjne. Dlatego im więcej klamer posiada but tym lepiej. Oczywiście buty przeznaczone dla początkujących dzieci mają tylko jedną, góra dwie klamry (tu wielkiej precyzji nie potrzeba), a buty dla zawodników nawet pięć.
Podczas pobytu w sklepie dokładnie przymierzajmy buty - załóżmy narciarskie skarpety, zapnijmy wszystkie klamry, poruszajmy stopami... nie mają prawa wystapić jakiekolwiek uciski punktowe. Stopa, a szczególnie pięta nie ma prawa ruszać się w bucie. Palce powinny mieć swobodę ruchu. Ważną rzeczą jest jest sztywnosć buta (flex). Dla początkujących i jeżdżących rekreacyjnie buty nie powinny być za twarde. Skala zaczyna się mniej więcej od 30 (dzieci) do 150 (zawodnicy).

WIĄZANIA

Wiązanie łączy but z nartą. Pośredniczy w przenoszeniu wszelkich ruchów - które wykonujemy - bezpośrednio do narty. Dlatego (wiązania) muszą być dobrze dopasowane i wyregulowane. Wszystkie zjazdowe wiązania sa bezpiecznikowe - czyli posiadają mechanizm wypinający but z narty. Regulacja polega na ustawieniu 'śrubokrętem' odpowiedniej siły wypięcia. Ustawienie to jest bardzo ważne. Siłę wypięcia dostosowuje się do swojej wagi, umiejętności a przede wszystkim do stylu (sposobu) jazdy. Jeżeli jeĽdzimy łagodnie (rekreacyjnie) siła wypięcia nie musi być duża. Natomiast przy jeździe agresywnej (sportowej) wiązania musimy trochę 'przykręcić'. Ustawienia typu - przykręcenie wiązania do narty oraz dopasowanie do buta pozostawmy serwisom. Z resztą wiekszość producentów proponuje deski już z wiązaniami - także nie ma z tym problemu. Zostaje nam tylko regulacja.
Dodatkowym elementem, który łaczy się z tematem wiązań są płyty. Przykręca się je pod wiązania. Co one dają...? W jeździe techniką cięta dzięki nim mamy możliwość większego pochylenia sie do środka skretu (zejście nisko nad śnieg) bez niebezpieczenstwa zahaczenia skorupą buta o śnieg.

KIJKI

Kijki narciarskie muszą być lekkie, sprężyste i wytrzymałe. Środek ciężkości kijka powinien znajdować się jak najbliżej rączki. Jaka powinna być długość kijków... Dobrze dobrany kijek (po wbiciu w śnieg) jest wtedy, gdy ramię i przedramię tworza kąt prosty. Dlatego, gdy wybieramy kijki w sklepie - musimy złapać je pod śnieżynki czyli 'do góry nogami' - mamy wtedy realną długość kija jak po wbiciu w śnieg.

"CIUSZKI"

Technologia w dziedzinie ubioru narciarskiego poszła bardzo do przodu w ostatnich latach. Narciarze maja możliwosć jazdy w bardzo ciężkich warunkach pogodowych nie narażajac się na zmarznięcie, przemoczenie czy przegrzanie. Materiały wierzchnie (kurtki, spodnie) wytwarzane są z materiałów membranowych, które sa nieprzemakalne, oddychaja (przepuszczaja wilgoć na zewnatrz), sa nieprzewiewne, utrzymuja odpowiednia temperaturę. Jednym z takich materiałów jest np. GoreTex®. Każdy producent ma swoje opatentowane membrany występujace pod różnymi nazwami. Pod ubranie zewnętrzne dobrze założyć (gdy jest zimno) golf - bluze z Polartec'u. Zapewni nam to utrzymanie ciepła. Pod spód zakładamy tzw. 'sucha' bieliznę. Ma ona za zadanie zabierać pot i przenosić go do warstw wierzchnich. Taki zestaw ciuchów narciarskich zapewni nam pełen komfort przy -10 jak i przy +10°C.

GOGLE

Były czasy, gdy gogle okrutnie parowały. Dziś to już historia. Producenci gogli wyeliminowali parowanie prawie w 100%. Ważne, aby kupować gogle z szybkami rozjaśniajacymi i wyostrzającymi kontury czyli np. żółtymi, pomarańczowymi lub niebieskimi. Gdy przyjdzie nam jeździć we mgle - docenimy ten drobny szczegół.

OKULARY

Kiedy mamy słoneczko za oknem warto, wychodząc na stok, zabrać oklulary. To ważna rzecz. W górach słońce szybciej opala (promieniowanie UV jest większe), promienie odbijają się od białego śniegu - nasz wzrok się męczy! Dlatego zaopatrzmy się w dobre narciarskie okulary z filtrem. Takie okulary bez problemu użyjemy również latem (np. na rower).

 
 



Copyright 2006 © LE-SKI.pl | biuro@le-ski.pl